تبلیغات
مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی - کاربرد 6 سیگما
 
دوشنبه 10 آبان 1389 :: نویسنده : ALI MAHDAVI
 

شاید واژه شش سیگما واژه ای غریب برای شما باشد و یا شاید احتمالا شنیده و شاید هم اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. هر کدام از شرایط فوق را داشته باشید به احتمال زیاد با کاربرد این واژه در آموزش نامانوس خواهید بود. پس توصیه اکید میکنم تا آخر مطلب را

که در غالب دو داستان کوتاه ارائه میکنم با دقت مضاعف مطالعه نمایید. در این دو داستان دو معلم از نظر سطح دانش و مهارت آموزش در یک سطح و همچنین دانش آموزان هر دو دبستان هم در یک سطح هوشی قرار دارند.

داستان اول:

کلاس پنجم دبستان X  سی نفر دانش آموز دارد. معلم کلاس با جدیت تمام و تلاشی خستگی ناپذیر درسها را به دانش آموزان می آموزد. از منظر معلم،  در این کلاس 5 نفر شاگرد ممتاز نسبت به بقیه شاگردان وجود دارد که بر اساس معدل نوبت اولشان در رتبه های یک تا پنج کلاس قرار دارند. بقیه دانش آموزانی متوسط و ضعیف قلمداد شده و ضمن اینکه معلم بیشترین توجه خود را به 5 نفر برتر کلاس معطوف مینماید سعی دارد از میان شاگردان متوسط کلاس روزبروز بر تعداد افراد ممتاز بیافزاید. معیار معلم برای دانش آموزان ممتاز نمرات و معدل بالای هفده بوده و معیار ضعیف بودن از منظر او نمره و معدل زیر دوازده می باشد. بنابراین تمام هم و غم معلم این است که تعداد بیشتری از دانش آموزانش نمره بالای هفده کسب کنند. نتیجه اینکه در پایان سال 8 نفر معدلی بالای هفده کسب کرده و میانگین معدل تمام دانش آموزان هم 14.5 می باشد لذا معلم از این موفقیت بر خود میبالد. او نیم نگاهی هم به بقیه دانش آموزانش دارد که تعداد 7 نفر ضعیف و تعداد 15 نفرمعدلی در حد متوسط کسب کرده اند. ولی تمام شور و شعف او ناشی از افزایش دانش آموزان ممتاز از 5 نفر به 8 نفر میباشد. او خوشحال است و تصمیم دارد برای سال بعد تعداد دانش آموزان ممتاز کلاس خود را هنوز هم افزایش دهد.

 آیا این داستان کوتاه انسان را بخاطر چنین موفقیت بزرگی به وجد نمیآورد. اصلا تربیت 8 نفر ممتاز از بین سی نفر دانش آموز آیا کار بزرگی نیست؟

داستان دوم:

کلاس پنجم دبستان Y سی نفر دانش آموز دارد.معلم کلاس با جدیت تمام و تلاشی خستگی ناپذیر درسها را به دانش آموزان می آموزد. از منظر معلم در این کلاس 5 نفر شاگرد ممتاز و 10 نفر شاگرد ضعیف نسبت به بقیه شاگردان  وجود داشته و بقیه دانش آموزان در حد متوسط هستند. معیار معلم این کلاس برای ممتاز بودن معدل بالای هفده و معیار ضعیف بودن دانش آموزان نمره زیر دوازده می باشد. معلم این کلاس مانند معلم کلاس پنجم دبستان X توجه به دانش آموزان ممتاز داشته و در پی ارتقاء دانش آموزان متوسط به سطح ممتاز میباشد. ولی یک نکته دیگر را هم هدف خود قرار داده و آن اینکه سعی دارد در پایان سال تعداد دانش آموزان ضعیف را به حد اقل ممکن برساند. لذا هم و غم خود را در مرحله اول صرف ارتقاء دانش آموزان ضعیف به مرحله متوسط و در مرحله بعد ارتقاء دانش آموزان متوسط به مرحله ممتاز می نماید ضمن اینکه از توجه به دانش آموزان ممتاز غافل نمیشود. در نیمه های سال معلم کلاس متوجه میشود که معیار های خود را باید  ارتقا داده و معیار ممتاز بودن را معدل هجده و معیار ضعیف بودن را معدل زیر چهارده تعیین می کند. معلم تدریس خود را با اشتیاق تمام  ادامه داده تا به پایان سال تحصیلی می رسد. نتیجه کار معلم این کلاس در پایان سال، رساندن تعداد 5 نفر ممتاز به 7 نفر و کاهش تعداد دانش آموزان ضعیف از 10 نفر به سه نفر بوده  و میانگین معدل دانش آموزان هم 16.5 میباشد.

معلم این کلاس ضمن اینکه از نتیجه خوشحال است نیم افسوسی هم از وجود سه نفر ضعیف در کلاس میخورد اما او برای سال بعد تصمیم میگیرد هنوز هم تعداد دانش آموزان ضعیف کلاس خود را کاهش و بر دانش آموزان ممتاز خود بیافزاید.

خب به نظر شما کدام یک از معلمین فوق موفقتر عمل کرده اند؟ شکی نیست هر دو به موفقیتهایی دست پیدا کرده اند اما آمار و ارقام بیانگر اختلاف فاحش در سطح موفقیتشان میباشد. درست است که تعداد دانش آموزان ممتاز دبستان X بیشتر است اما در عوض تعداد دانش آموزان ضعیفش بیشتر و معدل میانگین دانش آموزان 2 نمره پایین تر است.

تعجب نکنید چون واقعا از دو رویکرد متفاوت فوق می توان دو نتیجه متفاوت با این سطح اختلاف از موفقیت دست پیدا کرد.

معلم داستان اول رویکرد بهبود مستمر (کایزن) را پیشه خود قرار داده بود لذا دائم به فکر ارتقاء بیشتر دانش آموزان خود بود و از همین رو سعی داشت ضمن ارتقاء دانش آموزان سطح متوسط به ممتاز هر چه بیشتر سطح نمرات آنها را نیز افزایش دهد. شاید بپرسید خب مگر معلم داستان دوم کاری غیر از این انجام داده است؟ برای گرفت پاسخ خود به ادامه مطلب توجه کنید.

معلم داستان دوم نیز رویکرد معلم داستان اول را داشت با یک توجه مازاد و آن توجه به داشن آموزان ضعیف و به طبع آن هدف گذاری برای خود جهت کاهش تعداد دانش آموزان ضعیف بود. این رویکرد در اصطلاح مباحث بهره وری و کیفیت به رویکرد یا روش شش سیگما(6s) معروف میباشد.

این دو رویکرد در مقوله فعالیتهای خدماتی، فعالیتهای تولیدی و حتی فعالیتهای کشاورزی میتواند کاربرد داشته باشد. رویکرد بهبود مستمر در خط تولید یک خودرو یعنی ارتقای دائم کیفیت خودرو و رویکرد شش سیگما یعنی کاهش تعدا خودروهای معیوب تولید شده ضمن ارتقای کیفیت خودرو های تولید شده.

رویکرد بهبود مستمر در فعالیتهای شهرداری افزایش سطح رضایتمندی مشتریان را هدف گذاری میکند ولی رویکرد شش سیگما ضمن افزایش سطح رضایتمندی مشتریان، در پی کاهش مشتریان ناراضی نیز میباشد.

با این اوصاف به نظر شما کدام رویکرد باعث بهره­وری بیشتر و سطح کیفیت بالاتری می شود؟ قطعا جواب رویکرد شش سیگما خواهد بود. شاید به ظاهر این دو رویکرد خیلی به هم شبیه باشند اما در عمل میتوانید مشاهده کنید که با رویکرد شش سیگما میتوانید به نتایجی شگفت انگیزتر از آنچه فکر میکنید دست یابید.

در پایان باید با تاسف فراوان عرض کنم که بندرت سازمانها، شرکتهای تولیدی و شرکتهای خدماتی در بخش دولتی و حتی خصوصی رویکرد بهبود مستمر را پیشه خود میکنند چه رسد به رویکرد شش سیگما. تصور کنید اگر اندک توجهی به این مقولات علمی که توسط دانشمندان و مدیران مجرب شرکتهای معتبر دنیا تجربه و ارائه شده است داشته باشیم چه اتفاق میمونی در اقتصاد کشور میتواند بیافتد. فقط در یک جمله با جرات میتوانم بگویم که در صورت چنین اتفاقی دیگر برای تامین بودجه کشور مجبور به صادرات نفت نخواهیم بود.

 

در آینده نزدیک به معرفی این رویکرد(6s) و مفاهیم آن در مقوله بهره وری و کیفیت خواهم پرداخت. پس صبر کنید تا مجالی دیگر.





نوع مطلب :
برچسب ها :




مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی
مهندسی صنایع و مدیزیت صنعتی یعنی طلوع صنعت نوین
درباره وبلاگ

باسلام.از اینکه از وبلاگ مدیریت صنعت بازدید به عمل میاورید خوشحالیم و امیدواریم مطالب این وبلاگ به شما کمک شایانی کند.خواهشمندیم پس از مطالعه هر مطلب از این وبلاگ نظر خود را در مورد چگونگی مطلب بدهید.و با ارزوی موفقیت برای شما .باتشکر مدیریت وبلاگ

مدیر وبلاگ : ALI MAHDAVI
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما چه اندازه مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی در پیشرفت جوامعه صنعتی نقش دارد؟








آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :